Lähetys on päättynyt.

01.09.2021 Millaisena näyttäytyy muunkielisten ja -kulttuuristen nuorten arki Espoossa?

Ohjelma: aamupäivä

9:00 Harri Rinta-Aho, Kasvun ja oppimisen toimialajohtaja

9:10 Mari Ahlström, Perhe- ja sosiaalipalveluiden johtaja

9:15 Sari Hammar, Vieraskielisten palvelujen kehittämisen projektipäällikkö ja Said Aden, eritysasiantuntija: Kulttuurisen välisen työskentelyn lähtökohdista ja ymmärryksen lisäämisestä.

9:40- 10:40 Tiina Ristikari, tutkija ITLA: Suomi seuraavan sukupolven kasvuympäristönä. Keskustelua.

10:40 TAUKO

10:50 -11: 35 Markus Kaakinen, tutkija, Helsingin yliopisto. Ulkomaalaistaustaisten nuorten rikoskäyttäytyminen ja uhrikokemukset . Keskustelua.

11:50 Teemu Haapalehto, Maahanmuuttoasioiden päällikkö,
Työskentelyn merkityksellisyydestä ja nostot aamupäivästä

12:00 Yhteinen osuus päättyy tähän

Testaa katselulaitteesi ennen webinaarin aloitusta. Kun saat kuvan näkymään ja äänen kuulumaan, katselulaitteesi on kunnossa.

Maria Tiilikkala | 1630477297

Ihanaa, kun muistitte järjestöt!

Tapio Erma | 1630478033

Kiitos Sari ja Said. Erinomaista keskustelua

Carina Granholm | 1630480744

Tutkittinko ollenkaan lasten harrastusmahdollisuuksia?

Maria Tiilikkala | 1630480827

Tällaiseen törmäsin Facebookissa https://kentauri.fi/harrastus-ja-jarjestotoiminnan-merkitys-nuorten-elamassa/

Sanna Voipio-Huovinen | 1630480844

Kiitos Tiina hyvin tärkeästä puheenvuorosta! Erityisesti haluaisin huomiota hyvin suuriin alueellisiin eroihin ja niiden mukaisiin palveluntarpeisiin Espoossa.

Riina Plosila | 1630481020

Olisi mielenkiintoista nähdä miten tilanne vertautuu muihin pohjoismaihin ja olisiko sieltä joitain onnistuneita toimintamalleja hyödynnettävissä.

Miira Nygren | 1630481196

Tutkimuksessa oli seurattu 1997 syntyneitä. Onko tietoa nykytilanteesta?

Kaisu Toivonen | 1630481208

Koulut tarvitsevat apua ja yhteistyötukea arjen perhetyöhön ja vanhempinen tukeen. Tämä meidän pitää ratkaista paremmin Espoossa.

Annika Kaarnalehto | 1630481212

Voisiko kysyjille saada mikrofonin, kiitos!

Susanna Kuusto | 1630481278

Meillä on Espoon Maahanmuuttajapalveluissa osaamista pakolaistaustaisten perheiden kohtaamisesta, avun ja palvelutarpeista. Eikö meidän asiantuntemusta voisi hyödyntää nykyistä tehokkaammin muissa toimipisteissä?

Sanna Voipio-Huovinen | 1630481559

Ruotsista kannattaisi ottaa omalla äidinkielellä annettavan opinto-ohjauksen malli kokeiluun ja käyttöön.

Miira Nygren | 1630481601

Tarkoitin, onko esim. nykylapsissa miten paljon enemmän ulkomailla syntyneitä vanhempia.

Maija Keskikallio | 1630481696

Koulusosionomeja Espooseen!! Sitten myös tiiviimpää yhteistyötä perhetyöhön.

Marianne Leppänen | 1630481740

Lasten ja perheiden tukeminen alkaa kasvun ja oppimisen toimialalla varhaiskasvatuksessa. Tarvitsemme monenlaista yhteistyötä ja toimintatapoja ja niiden edelleen kehittämistä yhdessä eri toimijoiden kanssa, jotta rakennamme kaikkien lasten eheitä oppimispolkuja.

Sonja Soini | 1630481766

Mikä on koulukuraattorien tilanne Espoossa?

Sanna Voipio-Huovinen | 1630481777

Koulusosionomeista on hyviä kokemuksia useissa kunnissa eli tätä kannattaisi työstää Espoossa. Opiskeluhuolto on liian kuormitettu ja vajaalla henkilöstöllä jo nyt.

Kuraattori | 1630481894

Koulusosionomit ovat varmasti hyvä lisä, mutta mielestäni olisi tärkeämpää saada lakisääteiset opiskeluhuollon palveluiden resurssit kuntoon. Tarpeeksi kuraattoreita (joista osa on sosionomeja) ja psykologeja kouluun. Se olisi selkeämpää kuin uusien toimijoiden lisääminen kouluille. 500 oppilasta/kuraattori olisi sopiva määrä. Nyt osalla kuraattoreista jopa 1500 oppilasmäärä.

Saara Mustalahti | 1630481905

Ennen koulusosionomien tuomista kouluihin kannattaisi vahvistaa ensisijaisesti lakisääteisiä peruspalveluja eli riittävää määrää kuraattoreja, koulupsykologeja ja -terveydenhoitajia & -lääkäreitä. TYö olisi myös houkuttelevampaa, jos resursointi olisi kohdallaan :)

Maria Tiilikkala | 1630481999

Muutama vinkki järjestöpuolen tukipalveluista koulumaailmaan liittyen: https://www.esmary.fi/osa-yhteisoa ja https://www.moniheli.fi/omapolku/

Terhi Pippuri | 1630482526

Hyvää keskustelua opiskeluhuollosta! Opiskeluhuollon palveluja vahvistamalla onnistumme paremmin perheiden tukemisessa.

Jouni | 1630483230

Onko tutkimustietoa syistä, miksi rikokset ovat vähentyneet. Esim. onko KiVa-ohjelmalla (vuodesta 2008) vaikutusta?

Nina | 1630483641

Saisiko dioja koko näytön kokoisiksi. Teksti todella pientä.

oppilashuollon psykologi | 1630484122

Samaa mieltä muutaman edellisen kanssa - opiskeluhuollon resursseja ja työntekijöitä on lisättävä, ei järkeä lisätä uusia toimijoita kouluihin esim. koulusosionomien muodossa.

- | 1630484177

Kun vie hiiren chätin vasemmalle puolelle / esityksen päälle niin oikeaan alareunaan ilmestyy kuva, josta esityksen saa koko näytön tilaan ja silloin kaikki näkyy hyvin :)

Susanna Kuusto | 1630484256

Koulussa toimivista sosionomeista (sosiaaliohjaaja) maahanmuuttajien parissa on positiivisia kokemuksia ja esim. AIPAn toiminta on hyvä käytäntö.

Annukka Leutonen | 1630484687

Mielestäni on tärkeää, että kouluissa olisi monenlaisia palveluita tarjolla. Kaikki hyvin suunniteltu, uudenlainen toiminta on tervetullutta. Maailma muuttuu ja koulun pitää muuttua sen mukana. Tärkeintä olisi monenlaisen tuen saaminen perheille ajoissa.

Riina Plosila | 1630484831

Onko tutkimuksessa havaittu eroja vasta maahan tulleiden ja pitkään olleiden välillä? Voiko ongelmakäytös selittyä myös koetun trauman jälkioireiluna? Onko tähän riittävästi ennaltaehkäisevää kuntoutusta tarjolla?

Kaisa Alaviiri | 1630484834

Erinomainen puheenvuoro Annukka Leutonen :)

Ilpo Salonen | 1630485095

Annaukalla on pointti. Espoossa toteutettujen hankkeiden purkutilaisuuksissa nuoret ovat liputtaneet psykologin ja kuraattorin lisäksi myös muita matalankynnyksen kontakteja. Työnjako täytyy tietysti olla muuten selvää.

- | 1630485129

Said Adenin esiin nostama yksilön kohtaaminen on tärkeää, samoin tukea tarvitsevien tunnistaminen ja positiivinen diskriminointi. Tutkijoiden esiin tuomat ilmiöt ja tiedot nostavat esiin sen, miten tärkeää osallisuus ja itsensä tarpeelliseksi kokeminen koulussa, vapaa-ajalla ja elämässä ylipäätään on.

Heidi Mäki | 1630485134

Asuntopolitiikka vaikuttaa kaupunkirakenteeseen ja koko yhteiskuntaan merkittävästi.

Sanna Voipio-Huovinen | 1630485143

Opiskeluhuollon resurssien lisäämistarpeesta on puhuttu ainakin viisi vuotta, ja koulujen kohtaamat haasteet ovat kasvaneet sinäkin aikana. Jos resursseja ei saada vahvemmiksi, pitäisin järkevänä uusien toimintamallien kokeilemista, jotta lasten ja nuorten pahoinvointiin pystyttäisiin vastaamaan auttavalla tavalla ja osallisuutta lisäämään.

Kaisa Alaviiri | 1630485983

Nuoret kaipaavat tällä hetkellä paitsi yhteisöllisyyttä myös lisää aikuisen läsnäoloa ja ohjausta opintoihinsa. Meidän tulee löytää uusia yhteistyön tapoja, joissa lasten ja nuorten kasvuympäristöjen aikuiset toimivat sujuvasti yhteen yhteisen tavoitteen mukaisesti. Komppaan aikaisempia kommentteja; tarvitsemme uudenlaisten toimintatapojen ja yhteistyömuotojen käyttöönottoa ja vahvistamista. Meidän tulee panostaa ongelmia ehkäisevään toimintaan sekä vahvistaa palveluiden integraatiota.

Oppilaiden selviytymistä, itsenäistä elämänhallintaa ja kiinnittymistä kouluyhteisöön voidaan tukea siten, että opetuksesta vastaavan opettajan rinnalla toimii henkilö, jonka toimenkuvassa painottuu kasvatus, hyvinvoinnin vahvistaminen sekä yhteistyö koulun henkilökunnan, kodin ja ympäröivän yhteiskunnan kanssa.

Sari Ansamaa / kuraattori | 1630486037

Aikuisten perusopetuksessa on erinomaista yhteistyötä sosiaaliohjaajien ja opiskeluhuollon kesken. Pieni yhteisö on hyvin mahdollistanut työn kehittämisen ja yhteistyön luomisen koulun rakenteisiin. Tärkeää on muistaa, että lakisääteisiä opiskeluhuollonpalveluja ohjaus ei korvaa, mutta täydentää tätä hyvin ja tuo palveluja lähelle nuorten arkea. Edellytys hyvälle yhteistyölle on juurikin tunnistaa toimenkuvat ja huolehtia ohjausprosessissa opiskelijan oikeusturvan toteutuminen sekä koulun omat prosessit ohjauksessa.

Annukka Leutonen | 1630486486

Koulussa oppilaiden osallisuuden lisääminen on olennaista. Oppilaiden merkityksellisyyden tunne vahvistuu, kun he kokevat voivansa vaikuttaa omiin asioihinsa alkaen luokkayhteisöstä. Kouluissa tarvitaan lisää osaamista, että osallisuuden merkitys ymmärretään.

Terhi Pippuri | 1630486700

Kiitos! Erinomainen aamupäivä!

Annika Kaarnalehto | 1630493617

Nuorten osallisuus - koulutus koko kaupungin henkilöstölle tulossa 27.9. klo 14-15.45! Lisätietoa seuraa.

LÄHETÄ VIESTI

Nimimerkki:

TULEVAT LÄHETYKSET

TALLENTEET